Întotdeauna mi s-a părut haios când aud pe cineva că-și comandă o mâncare plină cu calorii, grăsimi și zahăr, și la sfârșit optează pentru sucul dietetic. Oamenii nu realizează că își fac mai mult rău cu o băutură dietetică decât cu una obișnuită (care și aceea este de evitat).

 

La prima vedere, băuturile dietetice ar părea a fi o alegere conștientă și sănătoasă, salvându-te de cele peste 140 de calorii pe care le-ai găsi în mod normal într-o băuturi carbogazoasă, și în același timp satisfăcându-ți dorința de ceva dulce. Dar acest cocktail chimic este mai periculos decât crezi.

 

Iată câteva motive pentru care băuturile carbogazoase (în special cele dietetice) nu sunt ceva ce ai vrea să consumi:

 

1. Sunt neurotoxine

 

Deși îndulcitorii artificiali sunt o alternativă cu zero calorii față de zahăr, nu sunt nicidecum mai sănătoși. Băuturile carbogazoase dietetice folosesc o varietate de îndulcitori în locul zahărului, inclusiv aspartam, care acționează ca o neurotoxină (1).

 

Aspartamul a primit initial aprobarea de la FDA (Food & Drugs Administration) pentru a fi folosit în băuturi carbogazoase în 1983, și rămâne în continuare cel mai des folosit îndulcitor din băuturile dietetice. Până acum, aspartamul a fost cea mai controversată substanță aprobată de FDA în toată istoria sa. Au fost completate peste 10.000 de reclamații cu privire la acest înlocuitor al zahărului. Ceea ce este și mai îngrijorător este că însăși FDA a recunoscut că mai puțin de 1% dintre cei care au experimentat reacții adverse ale unui produs îl raportează.

 

Făcut din L-aspartil-L-fenilalanil-metil-ester, aspartamul este de 200 de ori mai dulce decât zahărul și conține calorii neînsemnate. Odată ajuns în corpul uman, aspartamul se descompune în fenilanină, acid aspartic și metanol. Metanolul este un alcool de lemn otrăvitor (se obținea în trecut prin distilarea lemnului) care, încălzită la peste 30 de grade celsius (iar temperatura corpului este de aproximativ 37 de grade), se convertește în formaldehidă, o neurotoxină și un cancerigen. De asemenea, aspartamul este o excitotoxină care se acumulează în creier și poate excita neuronii din el până la punctul de moarte celulară.

 

Peste 90 de efecte secundare (2) au fost corelate cu acest aditiv periculos, de la dureri de cap, la oboseală cronică și drepresie și chiar până la cancer și convulsii.

 

Un studiu realizat în 2014 a descoperit că jumătate din doza maximă acceptată zilnic, conform celor de la FDA, de aspartam ar putea cauza probleme serioase neuro-comportamentale în adulți de altfel sănătoși. Au descoperit că participanții sufereau de stări de iritabilitate, depresie și performanțe cognitive slabe.

 

Mai mult, un studiu din 1992 cu privire la efectele aspartamului asupra celor cu o istorie de depresie a trebui să fie oprit mai devreme datorită severității reacțiilor unor pacienți!

 

2. Cauzează dureri de cap și alte simptome

 

Un alt îndulcitor artificial frecvent utilizat în sucurile dietetice este Sucraloza, care poate provoca o serie de probleme de sănătate, inclusiv dureri de cap.

 

Făcut dintr-o moleculă de zahăr modificată, sucraloza ar trebui să treacă prin corp fără a fi absorbită. Deoarece sucraloza este încă relativ nouă pe piață, nu au fost măsurate efectele sale pe termen lung. Unele dovezi sugerează că scuraloza poate provoca migrene, problem gastro-intestinale precum și daune glandei timus. Sucraloza poate intensifica de asemena pofta de zahăr, creșterea poftei de mâncare și declanșarea eliberării de insulină.

 

3. Acididifiază organismul

 

Aceste sucuri sunt făcute din mai multe substanțe chimice acide. Acizii din băuturile dietetice demineralizează oasele și dinții, putând duce la fracture și osteoporoză. Aciditatea din organism poate de asemenea duce la o serie de probleme de sănătate, cum ar fi inflamația și coroziunea țesuturilor organismului. Când corpul tău este prea acid, pielea ta nu va mai fi la fel de frumoasă sau tânără, ci va avea un aspect mai bătrân.

 

4. Cofeina

 

Multe sucuri dietetice conțin cofeină, un stimulent artificial și o substanță care provoacă dependență. De asemenea, cafeina “taxează” excesiv ficatul și poate limita capacitatea sa de a se curăța și de a filtra toxinele din organism.  În plus, cofeina poate declanșa hormoni de stres, care poate duce la stres cronic și la creșterea în greutate. Cofeina mai este și un diuretic, care deshidratează organismul.

 

5. Cresc riscul de obezitate

 

Studiile arată că deși sucurile dietetice nu au valoare calorică, ar putea avea un impact asupra insulinei similar cu ingerarea zahărului. Acest lucru este cel mai probabil din cauza răspunsului de insulină din creier în faza cefalică. Când guști dulcele din băutura carbogazoasă, corpul o percepe ca fiind zahăr și cauzează pancreasul să elibereze insulină la fel cum ar fi făcut-o dacă ai fi consumat zahăr.

 

Unele studii arată cum consumul de sucuri dietetice poate crește incidența obezității și/sau poate preveni pierderea în greutate. De fapt, cercetătorii de la Universitatea din Texas Health Center au făcut unele descoperiri îngrijorătoare testând legătura dintre obezitate și băuturile dietetice.

 

Riscul de obezitate a crescut în felul următor:

 

  • 5 % din oamenii care beau ½ de doză de băuturi dietetice pe zi și 24% pentru cei care consumau până la 1 băutură carbogazoasă obișnuită pe zi
  • 54,5 % pentru 1-2 doze de băuturi dietetice pe zi spre deosebire de 32,8% pentru cei care consumau aceeași cantitate de băuturi carbogazoase obișnuite
  • 57,1 % dintre cei care beau mai mult de 2 doze de băuturi dietetice pe zi, comparative cu 47,2 % pentru cei care consumau aceeași cantitate de băuturi carbogazoase obișnuite

 

Cu alte cuvinte, consumul de băuturi dietetice are o corelare mai ridicată cu obezitate decât consumul de băuturi calorice conținând sirop de porumb cu o concentrație ridicată de fructoză.

Alt studiu arată o legătură între consumul de băuturi dietetice și mărimea mărită a taliei. De fapt, cei care le beau aveau o mărime a taliei cu 70% mai mare decât a celor care nu beau niciodată.

De asemenea, îndulcitorii artificiali au un gust mai intens decât zahărul natural așa că, de-a lungul timpului, aceste produse vor ajunge să ne “tocească” simțurile iar fructele nu ni se vor mai părea satisfăcătoare.

 

6. Cresc acumularea de toxine

 

Nu prea sunt multe lucruri naturale într-o băutură carbogazoasă. Iată doar câteva ingrediente pe care le puteți găsi:

 

  • Apă carbogazoasă
  • Coloranți artificiali
  • Acid fostoric
  • Benzonat de potasiu
  • Acid citric

 

Nu sună foarte delicios și sănătos, nu-i așa? Pentru că nici nu este. Băuturile dietetice îți încarcă ficatul cu o cantitate semnificativă de toxine care pot contribui la apariția unui “nămol” toxic în intestin. Singurele sucuri care sunt cu adevărat delicioase și sănătoase sunt cele naturale, presate la rece.

 

7. Risc crescut de Boli Cardiovasculare

 

Un studiu de la Universitatea din Miami, Miller School of Medicine, arată că persoanele care beau băuturi dietetice zilnic aveau cu 61% mai multe șanse să aibe un “eveniment” cardiovascular. Studiul a urmărit mai mult de 2.500 de participant pentru aproximativ 9 ani, timp în care 559 de evenimente vasculare au avut loc. Chiar și ținând cont de vârstă și alți factori, riscul care însoțea consumul băuturilor carbogazoase părea a fi cu 48% mai mare.

 

Potrivit unor cercetări de la Institutul Karolinska din Suedia, bărbații care consumau 2 sau mai multe doze de Coca-Cola Dietetică aveau cu 23% mai multe șanse de a face un infarct. În studiu, 42.400 de bărbați au fost urmăriți pe parcursul a 12 ani și 3.604 de cazuri au format o corelare între consumul de băuturi carbogazoase și riscul de boli cardiovasculare. 509 oameni au murit din cauza afecțiunii. Studiul nu făcea o diferențiere între băuturile carbogazoase obișnuite și cele dietetice, ci în schimb arăta un risc la fel de mare între cele două.

 

Alt studiu făcut pe 2,500 de new yorkezi pe parcursul a 10 ani a descoperit că cei care consumau zilnic băuturi dietetice aveau mai multe șanse de a muri în urma unui infarct sau din cauza unei boli vasculare.

 

8. Pot cauza probleme la rinichi

 

Un studiu făcut în 2009 pe 3000 de femei a găsit o legătură între băuturile dietetice și problemele la rinichi.

 

Deși e nevoie de studii mai amănunțite, cercetările noastre sugerează că aportul ridicat de sodiu și băuturi cu îndulcitori artificiali este asociat cu o rată mai ridicată a scăderii funcțiilor renale” spune Dr. Julie Lin MD, de la Spitalul de Femei din Brigham, Boston și co-autor al studiului.

 

Cercetătorii au descoperit că femeile care beau una sau mai multe băuturi dietetice pe zi aveau o scădere cu până la 30% a funcțiilor rinichilor. “Treizeci la sută este considerată o scădere semnificativă” spune Dr. Lin.

 

10. Pot contribui la Sindromul Metabolic și Diabet

 

Un studiu de la Școala Publică de Sănătate, Universitatea Minnesota, din 2008 a corelat băuturile dietetice cu sindromul metabolic, un conglomerate de afecțiuni metabolice inclusiv obezitate, tensiune ridicată, trigliceride crescute și resiztență hormonală. Potrivit studiului, consumul de băuturi dietetice mărește riscul dezvoltării sindromului metabolic cu 34%, mai mare decât alte riscul ce însoțește alte alimente nesănătoase precum carnea (risc crescut cu 26%) și alimente prăjite (risc crescut cu 25%).

 

În plus, alt studiu din 2009 a descoperit că există cu un risc cu 36% mai ridicat de sindrom metabolic, corelat cu consumul de băuturi dietetice și un risc crescut cu 67% mai mare de diabet de tip 2, comparativ cu oamenii care nu beau deloc băuturi carbogazoase.

 

Toate aceste condiții pun oamenii să fie mai predispuși la boli cardiovasculare, atacuri cerebrale și diabet, explică dr. Bjork.

 

Asociația Americană de Diabet listează băuturile carbogazoase dietetice printre cele considerate a fi “sigure” de consumat de către oamenii cu diabet și le recomandă în locul celor obișnuite. Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit că  îndulcitorii artificiali – precum cei găsiți în băuturi dietetice – pot mări nivelul de glicemie și au efect asupra organismului întocmai precum orice alt îndulcitor (3).

 

10. Preocupări cu privire la Cancer

 

Chiar dacă este folosit termenul de “colorant caramel”, nu vă lăsați înșelați. Sucurile voastre preferate nu sunt, de fapt, pline cu caramel dulce și lipicios. Culoarea închisă a acestor băuturi este fabricate prin încălzirea amoniacului și a sulfiților pentru a forma compuși cancerigeni.

 

Testele arată că doze mari de chimicale găsite în acest colorant cauzează tumori pe ficat, plămâni și tiroida șobolanilor și șoarecilor. Firesc, chimicalele care cauzează cancer în animale sunt considerate a fi o amenințare și pentru oameni.

 

11. De-a lungul timpului, îți vor strica zâmbetul

 

Consumul excresiv de băuturi carbogazoase, potrivit unui studiu publicat în jurnalul “General Dendistry”, îți poate afecta dinții. Cercetătorii au comparat gurile utilizatorilor de cocaină, a celor de metamfetamină, și a consumatorilor uzuali de băuturi carbogazoase dietetice și au găsit același nivel de eroziune dentară la toți. Vinovatul, în cazul sucurilor, este acidul citric, care slăbește și distruze smalțul dinților în timp.

 

În timp ce consumatorii de sucuri ai acestui studiu băuseră 2 litri de băuturi carbogazoase zilnic pentru 5 ani, alt studiu  arată că, chiar și atunci când sunt consumate în doze mai mici, eroziunea smalțului poate avea loc.

 

 

 

Din păcate, în ciuda faptului că se susține că în jur de 184.000 de adulți mor anual datorită consumului de băuturi carbogazoase, industria lor este o piață de 75 de miliarde de dolari.

 

Așadar, acum ai încă un produs pe care-l poți tăia liniștit/(ă) de pe lista de cumpărături. Odată ce vei întrerupe consumul de astfel de băuturi vei începe să vezi schimbări drastice în sănătatea ta.

 

Poți înlocui băuturile carbogazoase cu sucuri natural (atenție, să fie fără zahăr), kombucha, apă infuzată cu ierburi sau ceaiuri. La urma urmei, papilele gustative pot și ele să fie educate :)

 

surse:

www.collective-evolution.com/2012/05/01/no-diet-soda/

www.health.com/health/gallery/0,,20739512,00.html

www. clark.com/health-health-care/diet-soda-risks-diet-coke/

www.naturallivingideas.com/13-scary-reasons-to-stop-drinking-diet-soda-right-now/

www.therenegadepharmacist.com/diet-coke-exposed-happens-one-hour-drinking-diet-coke-coke-zero-similar-diet-soda/