Principala cauză a deceselor în lume sunt bolile de inimă. Ele sunt responsabile de 30% din toate morțile și sunt foarte proeminente în țările cu venituri ridicate și medii. (1) Dacă ar fi să examinăm dietele acestor țări, am descoperi cantități ridicate de grăsimi hidrogenate, carne, lactate și produse fast-food.

 

Principala cauză fizică  a bolilor de inimă este o alimentație necorespunzătoare. (Spun fizică, deoarece dacă chakra inimii este închisă sau nu funcționează corespunzător pot apărea probleme chiar și cu cea mai corectă alimentație, dar aceasta este cu totul altă discuție :) ) Dacă examinăm și mai în profunzime bolile cronice precum cancerul, diabetul și obezitatea (cauzate și ele de alimentație) descoperim că sunt răspunzătoare pentru 35% dinte morțile anuale. Vestea bună este că lucrurile nu sunt ireversibile!

 

Plantele sunt sursa unei vieți sănătoase

 

De-a lungul ultimilor decenii, cercetători și medici deschiși la minte au subliniat foarte clar faptul că o dietă ce constă în plante, fructe, nuci, semințe și leguminoase susține sănătatea optimă. Adăugați și o atitudine mentală echilibrată și exerciții fizice, iar șansele de boli cronice sunt reduse drastic. Există din ce în ce mai mulți oameni care în zilele noastre trec la o dietă pe bază de plante din multe considerente, pe lângă cele ce țin de sănătatea individului. Consumul de alimente vegetale nu numai că are puterea de a te energiza și de a-ți spori performanțele atletice, dar și de a preveni apariția unor boli precum pentru diabet, cancer și boli de inimă.

 

În documentarul realizat de HBO “The Weight of the Nation” (“Greutatea Națiunii”) este menționat că dacă mănânci ca o persoană obișnuită și te lași dus/ă de val, în cele din urmă vei ajunge supraponderal sau obez. Riscul de obezitate, diabet, hipertensiunie și boli cardiovasculare, împreună cu toate complicațiile ce le însoțesc, adesea sunt cauzate de un stil de viață necorespunzător, în special în ceea ce privește alegerile alimentare.

 

Există numeroase studii realizate care oferă dovezi solide cu privire la faptul că obținerea majorității caloriilor din alimente vegetale scade considerabil riscul bolilor. Unul dintre cele mai avansate studii realizate pe acest subiect a fost Studiul China, realizat de Dr. T. Colin Campbell. Acest studiu evidențiază conexiunea dintre nutriție și bolile de inimă, diabet și cancer. Recunoscut drept cel mai cuprinzător studiu nutrițional realizat vreodată asupra relației dintre dietă și riscul dezvoltării bolilor, Studiul China împrăștie ceața dezinformării și examinează sursa confuziei nutriționale produse de entități guvernamentale, lobby-uri și oameni de știință oportuniști.

 

Consumul de carne și alte produse animale poate fi asociat cu o viață mai scurtă. Carnea conține o cantitate ridicată de grăsimi saturate, grăsimi trans, colesterol, precum și diferiți conservanți periculoși. Carnea, peștele (care NU este o legumă!), lactatele și ouăle includ în dieta noastră și o cantitate semificativă de antibiotice, toxine industriale, mercur, metale grele, hormoni de creștere și multe altele. Pentru mai multe informații citiți aceste articole despre efectele nocive ale consumului de carne și lactate.  O dietă pe bază de plante poate detoxifia corpul de toți acești poluanți. Chiar și simplul consumul de mai multe fructe și legume vă poate lungi viața.

 

Contrar mitului popular care circulă printre oameni, veganii au oase mai sănătoase și au parte de suficiente proteine de origine vegetală. Pentru mai multe informații despre proteinele de origine vegetală puteți citi acest articol.

 

Studiile

 

Un număr semnificativ de studii sugerează că o dietă pe bază de plante ar putea preveni și chiar vindeca anumite afecțiuni care sunt responsabile pentru cele mai multe decese în lumea vestică, și ar putea fi mai eficientă chiar și decât medicația sau oprația. Multe dintre calamitățile vieții moderne ar putea fi preveite, inclusive Alzheimer, cancer, diabet, afecțiuni cardio-vasculare, colesterol ridicat, tensiune ridicată, Parkinson, degenereșcentă maculară cauzată de îmbătrânire, cataractă, boala Crohn, caliculi biliari, pietre la rinichi, diverticuloză, artrită reumatoidă, colită ulcerativă și infecții vaginale.

 

Pe lângă asta, o dietă pe bază de plante ar putea avea un efect pozitiv asupra grăsimii abdominale, acneei, semnelor de îmbătrânire, alergiilor, astmului, mirosului corpului, celulitei, durerilor menstruale, eczemelor, florei intestinale, fibromialgiei, sindromului metabolic, sclerozei multiple, sănătății orale, controlului greutății dar și a dispoziției!

 

Cercetările publicate în revista “Food Technology” (Tehnologia Mâncării) ilustrează modul în care descoperirirle nutriționale recente demonstrează că dietele pe bază de plante sunt esențiale pentru evitarea bolilor cronice. Dovezile demonstrează că inflamația este adesea găsită ca fiind cauza principală a bolilor cronice, iar antioxidanții din alimentele naturale crude sau gătite minimal contra-atacă radicalii liberi care alimentează inflamația și deteriorează forma și funcția celulară, alterând în același timp  și integritatea ADN-ului.

 

Compușii bioactivi din plante sunt eficienți în controlarea genei care a fost corelată cu bolile cardiovasculare și acumularea de plăci în artere. Așa cum este menționat în Studiul China, o dietă pe bază de plante poate ajuta la refacerea și repararea pereților arteriali cândva distruși de colesterolul de origine animală. Deși o dietă pe bază de plante poate fi văzută drept un leac pentru anumite boli, adesea este mai bine să previi problemele decât să ai nevoie de un leac. Acest lucru poate fi făcut în mod eficient prin consumarea unei diete pe bază de plante.

 

Prevenția este întotdeauna mai bună decât un leac…cu mâncăruri care pot ajuta la prevenirea bolilor cronice, inclusiv anghinare, piper negru, scorțișoară, usturoi, linte, măsline, dovleac, rozmarin, cimbru, măcriș și multe altele”  Dr. William Li, Președinte și Director Medical al Fundației Angiogenesis din Cambridge, MA.

 

Beneficiile unei diete vegane asupra mortalității au ca și cauză principală scăderea consumului de carne roșie. Mai multe studii (printre care și Studiul China) au documentat beneficiile evitării consumului excesiv de carne roșie, care este asociat cu o creștere a riscului mortalității și în special a bolilor cardiovasculare. Consumul de puțină carne a fost asociat cu longevitatea. (2)

 

Dieta pe bază de plante și Cancerul

 

Cred că deja toată lumea poate spune că știe pe cineva care să fi făcut cancer, sau măcar să fi fost suspectat. Mie una mi se pare alarmant faptul că aud de din ce în ce mai mulți oameni care să fie în această postură. Cancerul este un termen care se referă la multiplicarea de celule anormale care duc la apariția tumorilor sau a maselor tumorale. În mod normal, celulele noastre mor și reproduc alte celule, dar câteodată acest proces nu merge tocmai așa cum ar trebui. Așa cum explică Institutul Național de Cancer, când o celulă nu este înlocuită cum trebuie, materialul genetic al acelei celule se schimbă și are loc o mutație nesănătoasă. Aceste celule se răspândesc spre alte țesuturi în corp și ca urmare atacă sistemul imunitar.

 

O dietă pe bază de plante a fost intens studiată pentru beneficiile sale de prevenție a cancerului. Societatea Americană de Cancer afirmă și ea că o dietă pe bază de plante poate fi folosită drept un potential tratament puternic pentru cancerul la colon, boli cardiovasculare, diabet, tensiune ridicată și obezitate (deși ei nu recomandă să vă bazați numai pe alimentație, și nici eu). Profesioniștii medicali precum Dr. Neal Barnard de la Comitetul Doctorilor pentru Medicină Responsabilă și Dr. Joel Fuhrman explică și ei beneficiile consumului unei diete pe bază de plante pentru prevenția cancerului.

 

Pentru că o dietă pe bază de plante este plină cu antioxidanți care susțin sistemul imunitar, corpul are astfel abilitatea de a se lupta cu celulele canceroase.

 

Dieta pe bază de plante și Bolile Cardiovasculare

 

În The Lifestyle Heart Trial, dr. Ornish a descoperit că 82% dintre pacienții diagnosticați cu boli cardiovasculare care i-au urmat programul aveau un anumit grad de regresie al aterosclerozei. Schimbările cuprinzătoare ale stilului de viață par a fi catalizatorul care a adus această regresie chiar și asupra aterosclerozei coroniare severe după doar 1 an. În acest regim pe bază de plante 10% dintre calorii vin din grăsimi, 20% din proteine și între 70-75% carbohidrați, iar colesterolul a fost restricționat la 5 mg pe zi.

 

În 1998, o analiză colaborativă folosind datele originale de la 5 studii prospective a fost revizuită și raportată în jurnalul medical “Public Health Nutrition”. Ea compara ratele mortalității specifice bolii cardiace ischemice pentru vegetarieni și non-vegetarieni. Vegetarienii aveau o reducere cu 24% a ratei mortalității cauzate de boli ischemice, comparativ cu non-vegetarienii. Riscul mai scăzut de boli cardiovasculare ischemice ar putea fi legat de nivelul scăzut de colesterol în cazul indivizilor care consumau mai puțină carne.

 

În 2010, Comitetul Consultativ pentru Orientările Dietetice (Dietary Guidelines Advisory Committee) a realizat o recenzie lietară pentru a identifica articolele ce examinau efectele paternelor dietetice asupra tensiunii la adulți. Dietele vegetariene erau asociate cu o tensiune arterial sistolică și diastolică scăzută. De asemenea, au descoperit că dietele pe bază de plante erau asociate cu un risc mai redus de boli cardiovasculare și de mortalitate comparativ cu cei cu o dietă obișnuită.

 

În 2012, dr. Huang a realizat o meta-analiză pentru a investiga mortalitatea bolilor cardiovasculare printre vegetarieni și non-vegetarieni. Șapte studii cu un total de 124.706 de participant au fost analizați. Vegetarienii aveau cu 29% mai puține șanse de a muri de boli cardiace ischemice decât non-vegetarienii.

 

V-aș mai invita să îl vizionați pe renumitul dr. Ellsworth Wareham , chirurg cardiolog și vegan de peste 50 de ani, care a împlinit 102 ani în 2016 și care a ieșit la pensie abia la 95 de ani! Pentru mine este o adevărată sursă de inspirație

 

Dieta pe bază de plante și Diabetul

 

Din moment ce o dietă pe bază de plante poate avea efecte pozitive asupra nivelului de zahăr din sânge, este un tratament natural care luptă împotriva diabetului. Proteinele de origine animală pot chiar stimula o eliberare mai rapidă de insulină în sânge, datorită conținutului ridicat de grăsime care previne ca insulina să ajungă imediat la celule în mod eficient (3) . Acest lucru duce la ceea ce este cunoscut drept rezistența la insulină, o afecțiune asociată cu diabetul. Proteina animală mai declanșează și eliberarea de IGF-1 (Insulin Growth Factor), un răspuns hormonal care a fost corelat cu cancerul (4)

 

Asociația Americană de Diabet mai spune că o dietă pe bază de plante este de ajutor în lupta împotriva diabetului datorită conținutului ridicat de fibre, antioxidanți, carbohidrați complexi, proteine de origine vedetală și a lipsei colesterolului (sau prezent în cantități foarte mici) . Alimentele vegetale permit insulinei să intre în sânge mai încet, în același timp făcându-și treaba necesară în celule pentru a gestiona glucoza mai eficient.

 

Studiile Adventiste de Sănătate (“The Adventist Health Studies”) au descoperit că vegetarienii au riscul cu aproximativ jumătate mai mic de a dezvolta diabet decât non-vegetarienii. În 2008, dr. Vang a raportat în acest studiu că non-vegetarienii aveau cu 74% mai multe șanse să facă diabet pe o perioadă de 17 ani decât vegetarienii. În 2009, un studiu care a implicat mai mult de 60.000 de bărbați și femei a descoperit că răspândirea diabetului printre indivizii cu o dietă vegană a fost de 2.9% comparativ cu 7.6% printre non-vegetarieni.

 

Dr. Barnard a raportat în 2006 rezultatele unor testări clinice aleatorii comparând o dietă vegană săracă în grăsimi cu o dietă bazată pe recomandările standard. Oamenii care aveau o dietă de tip vegană au redus nivelul de hemoglobină glicată (HbA1c) cu 1.23 de puncte, comparativ cu 0.38 de puncte pentru cei cu o dietă obișnuită. În plus, 43% dintre oamenii ce țineau o dietă vegană săracă în grăsimi își puteau reduce medicația, comparativ cu 26% dintre cei pe o dietă obișnuită.

 

Dieta pe bază de plante și obezitatea

 

În 2006, după ce au examinat datele a 87 de studii publicate, autorii Berkow și Barnard au raportat în “Nutrition Reviews” („Recezii despre nutriție”) că o dietă vegană sau vegetariană este foarte eficientă pentru pierderea în greutate. Ei au mai descoperit că populația vegetariană are un risc mai scăzut de boli cardiovasculare, tensiune, diabet și obezitate. În plus, recenziile lor sugerează că dieta vegană face ca mai multe calorii să fie arse după masă, spre deosebire de o dietă obișnuită în care puține calorii sunt arse, deoarece hrana este stocată sub formă de grăsime în organism.

 

În 2009, doctorii Wang și Beysoun au analizat datele naționale colectate între anii 1999 – 2004 în Sondajul Național pentru Examinarea Sănătății și Nutriției. Scopul studiului a fost de a analiza asocierile dintre consumul de carne și obezitate. Utilizând analiza lineară și de regresie logistică, realizatorii studiului au arătat că această asociere există întradevăr.

 

Dr. Bonnie Farmer sugerează în studiul acesta că o dietă vegetariană poate fi mai bună pentru controlul greutății și mai nutritivă decât dietele care include carne. În studiul lor, au arătat că vegetarienii sunt mai slabi decât carnivorii. S-a mai constatat că vegetarienii consumau și mai mult magneziu, potasiu, fier, tiamină, riboflavină, folat și vitamine, și mai puțină grăsime per total. Autorii studiului au concluzionat că dietele vegetariene sunt pline de nutrienți și pot fi recomandate pentru controlul geutății fără a compromite calitatea dietei.

 

Hrana ca medicament

 

Așa cum Hippocrate a formulat cu mulți ani în urmă, “Lasă hrana să-ți fie medicament”. Acest lucru nu sugerează numai că o dietă din alimente sănătoase este o formă grozavă de medicină, dar și faptul că mâncatul unei diete corecte va ajuta la reducerea nevoii de medicamente. Deși mulți speculează care alimente sunt sau nu sănătoase,  eu personal consider alimentele organice de origine vegetală (legume, fructe, nuci,seminte, leguminoase și anumite cereale) ca fiind alimente sănătoase.

 

Sigur, acest lucru nu înseamnă că nu poți fi sănătos consumând ocazional alimente tip fast-food sau produse animale, ci înseamnă pur și simplu că riscul apriției anumitor boli se mărește cu timpul. Deși nici un tip de leac nu a fost “bătut în cuie” pentru afecțiuni precum cancer, diabet sau chiar obezitate, lumea fiind plină de păreri diferite, beneficiile unei diete pe bază de plante nu pot fi igorate.

 

Din păcate medicina continuă să minimizeze importanța nutriției, iar pacienții adesea nu primesc informația necesară cu privire la alternativele de tratament ce țin de modificarea alimentației. Dacă un număr semnificativ de oameni ar face trecerea la o dietă vegană, costurile medicale ar scădea cu miliarde de dolari. Nici nu e nevoie să menționez câți bani ar pierde companiile farmaceutice dacă acest lucru s-ar întâmpla.

 

Prea adesea medicii ignoră potențialele beneficii ale unei nutriții corespunzătoare și se grăbesc să prescrie medicamente în loc să le ofere pacienților șansa de a-și vindeca și corecta singuri boala printr-o alimentație sănătoasă și un stil de viață activă. Dacă vrem să încetinim această epidemie de obezitate și să reducem complicațiile afecțiunilor cronice ce masacrează populația, trebuie să considerăm schimbarea mentalității oamenilor de la “trăiesc ca să mănânc” la “mănânc ca să trăiesc”.

 

În opinia mea, viitorul medicinei va constă în însăși prevenția bolii, nu într-o pastilă sau operații chirurgicale. Corpul uman are o capacitate extraordinară de regenerare și vindecare. Trebuie doar să-i amintim cum să facă acest lucru de unul singur, cu multă răbdare și iubire.

 

surse:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662288/

www.nutritionfacts.org/topics/plant-based-diets/

www.onegreenplanet.org/natural-health/a-plant-based-diet-has-the-power-to-prevent-disease-heres-why/

www.collective-evolution.com/2013/04/02/plant-based-diets-can-prevent-over-60-of-chronic-disease-deaths/